Kas yra koučingas?

Kas yra koučingas? Ką reikia žinoti renkantis sau koučingo specialistą? Kaip kartu siekiama tikslų?

Viktorija Masiliūnaitė

2/3/20254 min read

Koučingas yra bendravimo ir bendradarbiavimo metodas, kuris skatina naujų idėjų ir įžvalgų generavimą, taip siekiant asmeninio augimo ir/arba užsibrėžtų tikslų pasiekimo. Koučingo metodas paprastai taikomas koučingo sesijose, tačiau jis taip pat gali būti taikomas darbiniuose bei asmeniniuose pokalbiuose.

Poreikis koučingo paslaugoms smarkiai auga. Technologinė pažanga, nuolat besikeičianti darbo aplinka sukelia vis naujus iššūkius, o tai skatina asmenis bei organizacijas investuoti į asmeninį ir profesinį augimą. Koučingas tam – puikus įrankis, kadangi jis leidžia pasiekti atsakymus ir sprendimus kiekvienoje individualioje situacijoje.

Taigi, ko tikėtis iš koučingo sesijos, kokių privalumų galite tikėtis bei kaip išsirinkti tinkamą koučingo specialisto?

Kaip vyksta koučingo sesija?

Koučingo metodas yra veiksmingiausias koučeriui ir klientui (ar klientams) dirbant struktūruotose koučingo sesijose. Tokios sesijos paprastai prasideda susifokusavimo pratimu ir tikslų išsikėlimu sesijų ciklui ir konkrečiai sesijai. Tada, koučeriui užduodant tikslingus klausimus, analizuojama esama situacija, kur ieškoma įžvalgų, naudingų pokyčių procesui. Po to, vyksta kūrybinis procesas, kur tyrinėjamas įvairios alternatyvos tolesniems žingsniams. Viso šio proceso metu koučeris veikia kaip „veidrodis”, atspindėdamas, apibendrindamas bei įvardindamas kliento idėjas, kūno kalbą, mimikas, energijos pokyčius. Taip pat, klientui leidus, koučeris „meta” iššūkius kliento mąstymui, taip siekiant mąstymą pagilinti bei sugeneruoti netikėtų idėjų. Galiausiai, apibendrinama sesija bei pagrindinės įžvalgos, ir sutariama dėl „namų darbų”.

Koučingo principai

Pagrindiniai koučingo principai yra:

  • Kliento darbotvarkė: pokalbis vystomas atsižvelgiant į kliento poreikius ir tikslus, kurie gali kisti proceso eigoje.

  • Aktyvus klausymas: patyręs koučeris – profesionalus klausytojas! Tai reiškia, kad klausoma ir girdima ne tik tai, kas sakoma, bet ir tai, kas lieka tarp eilučių.

  • Klausimų uždavimas vietoj patarimų dalijimo: koučeris užduoda klausimus, kurie padeda klientui pačiam atrasti atsakymus ir sprendimus.

  • Tikslai: koučingo procesas neįsivaizduojamas be tikslų apibrėžimo ir plano jiems pasiekti kūrimo.

  • Atsakomybė kliento: koučeris veikia kaip atskaitomybės partneris, ne kontrolierius. Jis padeda pasirinkti tinkamas užduotis, tačiau – neteisia ir nevertina.

  • Atspindėjimas: koučeris atspindi kliento mintis ir jausmus, kad šis galėtų geriau suprasti savo situaciją ir pasirinkimus.

  • Empatija: koučeris turi gebėti įsijausti į kliento situaciją bei teikti nuolatinę paramą.

  • Nuolatinis tobulėjimas: koučingas skatina nuolatinį asmeninį ir profesinį tobulėjimą, padedant klientui mokytis iš savo patirties ir siekti aukštesnių rezultatų.

Koučingas yra galingas įrankis asmeniniams bei profesiniam tobulėjimui, o taip pat – organizaciniu lygiu. Toliau įvardinsiu pagrindinius koučingo teikiamus privalumus.

Koučingo privalumai

Asmeniniam gyvenimui: koučingas padeda geriau suprasti save ir savo motyvaciją, o tai leidžia kurti darnesnius santykius, pasiekti asmeninius tikslus (pvz., karjeros keitimas, sveikesnių įpročių formavimas, svorio metimas, gyvenamosios vietos keitimas ir t.t.). Koučingas taip pat leidžia pasiekti tokius svarbius pokyčius, kaip streso suvaldymas bei pagerinti darbo-asmeninio gyvenimo balansą.
Profesiniam gyvenimui: koučingas leidžia efektyviai planuoti karjeros pokyčius bei jų siekti; ugdytis reikiamas savybes; pagerinti savo rezultatus darbe; įgyti daugiau pasitikėjimo; prisitaikyti besikeičiančioje aplinkoje. Koučingas padeda ugdyti vadovų.
Organizacijoms: koučingas padeda ugdyti lyderystės įgūdžius (per nešališką grįžtamąji ryšį); stiprina ryšius komandoje; kuria nuolatinio tobulėjimo kultūrą organizacijoje bei padeda išlaikyti motyvuotus darbuotojus.

Kaip išsirinkti koučerį?

Tai labai individualus sprendimas, bet siūlyčiau atkreipti dėmesį į šiuos aspektus:

  • Sertifikavimas / profesinė kvalifikacija (pirmenybę teikčiau specialistams, turintiems ICF (Tarptautinės koučingo federacijos) kvalifikaciją.

  • Patirtis (metų sk, valandų sk.).

  • Rekomendacijos (Jūsų pažįstamų arba koučerio pateiktų).

  • Asmenybė (geriausius rezultatus pasieksite dirbdami su specialistu, kuris yra Jums priimtina ir įkvepiantis kaip asmenybė).

Ką reikia žinoti, prieš pradedant dirbti su koučeriu?

  • Nors koučingas palengvina ir pagreitiną tikslų įgyvendinimo procesą, visgi, reikėtų pasiruošti kai kuriems iššūkiams:

  • Koučingo specialistai nedalija patarimų, o padeda surasti atsakymus klientui.

  • Pokyčių procesas pareikalaus išteklių: laiko, finansinių bei energijos.

  • Nors kartais „akis atveria” ir viena sesija, siekiant rimtų pokyčių pasiruoškite sesijų ciklui (bent 5-6 sesijoms).

  • Morališkai pasiruoškite giliems ir turiningiems pokalbiams.

  • Būkite atviri naujoms idėjoms ir netikėtiems posūkiams mąstyme.

  • Pasitikėkite koučingo procesu ir koučingo specialistu.


Kaip pasiruošti koučingo sesijai?

  • Apgalvokite savo tikslus ir lūkesčius.

  • Užtikrinkite, kad sesijai suplanuotą laiką nebūsite trukdomi. Jei nesate vieni, įspėkite aplinkinius, kad Jūsų netrukdytų.

  • Išjunkite telefono garsą, vibravimo režimą (arba nusistatykite režimą “Netrukdyti”).

  • Pasiruoškite popieriaus, rašiklį ir vandens.

    Online sesijoms:

  • Prieš skambutį, skirkite kelias minutes susikaupimui, meditacijai arba tiesiog ramiam pakvėpavimui.

  • Į skambutį junkitės per kompiuterį arba stabiliai pastatykite telefoną, kad jo nereikėtų laikyti


Apibendrinant, koučingas yra universalus metodas, leidžiantis asmeniniame bei profesiniame gyvenime pasiekti prasmingų pokyčių. Patyrę koučingo specialistai, taikydami koučingo principus (tokius, kaip aktyvus klausimas, atspindėjimas, empatija) struktūruotose sesijose Jums padės išsikelti tikslus, išnagrinėti esamą situaciją, pasiekti naujų įžvalgų, ištyrinėti įvairias alternatyvas bei susidėlioti planą. Koučingas įgalina asmeninius pokyčius, tokius kaip streso valdymas, sveikų įpročių formavimas; profesinius pokyčius – karjeros keitimas; kilimas karjeros laiptais; o taip pat – lyderystės įgūdžių tobulinimas bei vadovų kompetencijų vystymą organizacijose. Renkantis koučerį, pasidomėkite jo kvalifikacija bei patirtimi, paskaitykite atsiliepimus bei atkreipkite dėmesį į asmenybę – Jums turi būti malonu kartu dirbti. Aptarkite su koučeriu abipusius lūkesčius bei darbo kartu taisykles – tai padės išvengti nemalonių staigmenų.

Visgi, kad ir kiek besiruoštumėte, tikrąjį koučingo poveikį geriausiai suprasite pabandę – tam užteks ir vienos sesijos! Supratę, kaip viskas veikia, šiuo galingu įrankiu norėsite ir galėsite naudotis prireikus.